dissabte, 14 de gener del 2012

Quan jo era petita...

Quan jo era petita els professors escribien a la pissarra verda, a la pissarra de tota la vida. Quan jo era petita feia informàtica una hora a la setmana i acostumava a fer les famoses activitats Clic. Recordo que m'agradava molt fer-les. Quan jo era petita encara no existien les pissarres digitals... I ara que jo estudio per ser mestre em trobo que moltes coses que jo vaig fer a l'escola estan canviant. Sovint hi penso i em sap greu veure que cada vegada les coses es digitalitzen més i es deixen enrere els llibres de paper per començar a utilitzar els ordinadors... I és que quan jo era petita, m'era impensable que cada nen de cada classe tingués el seu ordinador i allà ho fés gairebé tot. Ara bé... les coses canvien, el món evoluciona... i tot i que la meva experiència amb les tecnologies de la informació i la comunicació no fos gaire extensa quan era petita... actualment vaig aprenent com utilitzar-les, aquesta assignatura n'és un bon exemple: jo abans no hauria sabut fer un blog i gràcies a aquesta, n'he après.


I és que després d'haver fet aquesta reflexió sobre com utilitzava jo les tecnologies, he decidit analitzar-ho des d'un punt de vista més educatiu a través del Decàleg de "Bones Pràctiques". Aquest decàleg ens explica quines poden ser les idees bàsiques o principis comuns que qualsevol docent hauria de tenir en compte a l'hora de planificar activitats pedagògiques pel seu alumnat a través de la tecnologia. 
I, honestament, penso que l'escola on vaig anar: el Joan Rebull, utilitzava les tecnologies de la informació molt bé: tal i com diu el principi número 1: "el rellevant ha de ser l'educatiu i no el tecnològic" i és que nosaltres anàvem a la sala d'informàtica a fer activitats educatives, activitats relacionades amb el temari que haviem fet a classe de naturals, de català, de matemàtiques... i tal i com he dit abans recordo que m'agradava perquè era una manera diferent d'aprendre, era aquell moment especial en que sabiem que anavem a la classe d'informàtica a passar-nos-ho bé però a aprendre coses. Ara bé, aquestes activitats les feia quan era més petita, un cop vaig arribar a cicle superior, vam començar tenir un ordinador de torre a l'aula i allà buscàvem informació per poder fer treballs en grup (tal i com indicia el principi número 7: "les TIC s'han d'utilitzar tan pel treball individual com el grupal"), quan feiem dictats, un es posava a escriurer a l'ordinador... en fi, duiem a terme diverses activitats amb els ordinadors. Fins i tot recordo que vaig fer una extraescolar d'informàtica a l'escola, on vaig aprendre mecanografia, com utilitzar el Microsoft Office... 
Per tant, crec que tot i que en l'època en que vaig anar a l'escola, encara no hi hagués un gran ús de les TIC, els meus professors van intentar implicar-nos-hi tot el que van poder, i malgrat no existir encara un decàleg de les "bones pràctiques", puc assegurar que el van complir gairebé tot a la perfecció: no improvitzaven les activitats, les activitats eren coherents amb el contingut que haviem treballat a classe...

I ja per últim, m'agradaria destacar, un cop a l'institut Gabriel Ferrater, vaig aprendre més sobre les noves tecnologies, i és que per una banda vaig fer la "típica" assignatura d'informàtica, on, lògicament, aprenia totes les coses relacionades amb aquesta, com per exemple fer pàgines web. I per altra banda tenia assignatures,com francès, on utilitzàvem les noves tecnologies sense ser conscients, és a dir, sense caldre, i gràcies a matèries com aquesta, vaig aprendre a fer anar l'audacity per fer un programa de ràdio. 
Per tant, també penso que la utilització de les TIC en l'institut que vaig anar està molt bé. Fins i tot quan jo feia primer de batxillerat, es va posar en marxa el projecte 1x1.

En definitiva... m'estic adonant que les noves tecnologies són el futur, i que ens hi hem d'acostumar. Això sí! Penso que tampoc hem de deixar de banda les tecnologies de tota la vida (així és com anomeno jo als llibres de text en paper, a les pissarres de paret...)

Hem de mirar endavant, però sempre recordant d'on venim!












1 comentari:

  1. ESTaría bien que pudieras analizar las prácticas con ordenadores utilizando el decálog que os mencioné de Area Moreira, de otra manera, cuentas cómo usabas las tecnologías y das tu opinión pero falta una valoración desde un punto de vista educativo.

    ResponElimina